Pentru cineva ca mine care doarme mult, visează mult, ba își mai și transcrie visele, cartea asta e un regal, are de toate: glisează realități care de care mai reale în irealitatea lor, aruncă precum niște cărți de poker pe masă notații sigure care fixează decorul și atmosfera - un fel de poezie contextualizată, tăiată scurt, obiectiv, rece, ca în piatră (“sunetul orașului se reverbera estompat, prezent ca o ceartă de familie în apartamentul de deasupra” sau, “un pafum acid de plante exotice venea dinspre mica grădină, aspectul ei era disonant cu țesutul urban dimprejur, dar era familiară, primitoare” etc. -Voicescu nu pare să aibă vreo problemă nici când descrie un decor high tech, nici când trece printr-unul medieval, aerul inspirat e propriu și unuia, și altuia, predomină detaliul, adică proprietatea și abundența detaliului e la ea acasă), are intertextualitate subtilă (v-am zis, nimic care să-ți scoată ochii cu agrafa), intercalează seducător alte povești, cum e cea a lui Bedros Petrosian, spusă chiar de el în fumul de țigară al unui pub din Praga, taie felii de istorie-medicină-genetică dizolvate în algoritmi de desenare în tehnică virtuală, toate repovestite în incinta unei biblioteci recreate din Milano și în aroma ceaiului o dată cu ele servit, are personaje multifațetate și fiecare are câte o voce, mai caldă sau mai rece (asta e mare lucru la un autor, să creeze o voce personală a personajului, vă spun eu, sunt actriță și știu imediat când autorul o găsește sau nu, pentru că asta caut eu, de fapt, caut dramaticul), câte un timbru pentru fiecare, apoi fațete de personalitate pe care fiecare și le revelează unul altuia în funcție de intercțiunea dintre ele (un personaj e “așa”, apoi vine un altul și mărturisește despre acela un alt set de trăsături și informații care îl face “altfel”, care-i modifică primului radical traseul și descrierea inițială și-l pune în valoare și pe ăsta care-l descrie, e o tehnică de roman polițist asta), are chiar și un Bibliotecar (așa, cu B mare), ba mai bagă și un ritm din ăla că nu te-ai mai opri din citit până îți faci capul franjuri și vrând nevrând îți dai un stop ca să mai bei vreun pahar de ceva, ca după Crosul Franței pe bicicletă.
Romanul lui e atât de deștept și de hoț încât începi să te întrebi dacă nu cumva acțiunea propriu-zisă e de fapt o mică hieroglifă extrasă din corpul marelui Manuscris, una pe care ochiul autorului o trezește la viață și o face să umble de nebună prin lume (doar provine din Cartea Neagră a Lumii, nu?) după ce el i-a șoptit “Ridică-te, Lazăre…”. Sau o ecuație care pulsează și dansează și execută ca un fractal piruete compunînd, la nivel formal, firul narativ, istoria propriu-zisă cu accente polițiste și aer fantasy. Sau pur și simplu, o nuielușă peste care a suflat un zeu pe când delira într-un acces de tuse spirituală și interculturală. Și drama unui personaj purtat de colo- încoace de valurile unei erupții mai mult sau mai puțin grafice și virtuale, iar plonjeul său în vis nu face toate astea mai suportabile pentru el.
O carte e frumoasă când pare că scriitorul ei a turnat-o așa, dintr-una, când tehnica pare că nu există pentru că e foarte bine camuflată de inteligența cu care conduce firul povestirii. Și când povestirea curge și te fură cu ea, iar tu ai urma-o chiar și legat la ochi, chiar dacă te-ai da cu capul de toți pereții, tot suferi acolo împreună cu eroul ei. Așa e și cartea asta. Și contrastează puternic (eu cred că și protestează!) cu modestia de neînțeles a autorului ei pe care, dacă-l cauți pe la târgurile de carte, îl găsești stând cuminte cu fundul pe scăunel și vânzând cărți la standul lui la Herg Benet unde e director. Așa, și dacă vii cu ochii în palme și cu capu-n sac pe acolo și nu știi ce să-ți cumperi, o să-ți arate oricare altă carte de pe raft, în afară de a lui. Și te enervezi pentru că nu înțelegi de ce. Nimeni nu știe, oricum.
Malad e romanul lui de debut. Aștept cu interes pe următorul. La care scrie în prezzzzent.
…Apropos, știți că englezescul “present” (citit așa, prezent) înseamnă și cadou (dar), nu?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu