luni, 15 februarie 2016

Vise, 15 februarie, București

  Vise cu persoane dragi duse de la noi - acum când le transcriu, mă surprinde că le visez. O cameră, cred că am mai văzut-o în vise - e chiar transpunerea onirică a camerei din celălalt apartament din Craiova, cel de la etajul 7, camera în care mama Sanda (bunica mea) a locuit în ultimii ei ani; mai târziu, după ce ea a aplecat de acolo și a murit în casa noastră din zona Gării, m-am mutat eu în apartamentul ăsta o vreme. E semnificativ că visez camera asta, pentru că în vis apare chiar ea, bunică-mea, puțin mai încolo. Camera are, ca de obicei în vise, un balcon (în real, el lipsește) în care îmi întinsesem de curând la uscat helnca aurie, spălată de mine cu o seară înainte (rezidual - chiar am spălat alaltăieri acea helancă). În acest balcon - care în vis aparține vilei unde mă aflu - cu parapet din sticlă înconjurând și legând între ele toate camerele de la răsăritul casei, apare prietena mamei, tanti Doina (ea a murit acum un an). Ea îi cere prin intermediul meu ceva lui C., fiu-său. Sunt mai multe persoane acolo. Mama Sanda se strecoară și ea printre invitați, discretă, ca mai apoi s-o găsesc ascunsă în baie, stând pe marginea de ceramică a toaletei. Ține în mâini o tavă pe care se află așezată, într-un mic bol de sticlă translucidă, o lumânare groasă "de policandru", cum i-ar zice ea. Lumânarea e albă și mult micșorată de-acuma, aproape un muc. Pentru că e plantată în micul bol, începe a se tranforma treptat, devine lichidă precum o candelă pastilă. Ea zice: "Eu mă băgai aci ca s-o las să ardă. Iulie, tu n-ai răbdare niciodată să arzi lumânările pân'la capăt, doar le iei fâțo-fâțo, zici repede bodeaproste pe ele și le stingi..." Dar lumânarea din bol nu mai are nici ea mult și, după ce spune ea așa, se îneacă și se stinge...
Un vis, mai lung, care îl integrează pe ăsta și care se petrece într-un hotel și într-o călătorie, participă la edificarea lui mai mulți oameni, oameni remarcabili, totul e strălucitor și luxos, chiar și ei, unii sunt celebrități veritabile și cu merite certe, deci nu din categoria VIP...

Niciun comentariu: